Hoppa till innehåll

“Vi har flyttat tre gånger på grund av att vi inte fått plats”

Peter Borgman är mannen med många järn i elden och samtliga glöder bra. Vi pratar om att göra det enkelt, att digitalisera en klassisk bransch och samarbetet med Helsingborg Marathon.

Jag slår numret och lyfter luren till örat. Efter en ton möts jag av en sprudlande Peter Borgman på andra sidan linjen. Klockan är 17.01 på en måndag. Peter säger att han har haft en bra dag och jag anar att de flesta dagar är bra dagar.

Peter är en entreprenör med många järn i elden och är delägare i 2 bolag på E-­commerce Park: JS Energi, som är en ehandel för reservdelar till värmeanläggningar samt försäljning av nya värmepumpar i norra skåne och E­detalj.se som är en konsultverksamhet med inriktning på rådgivning med fokus på försäljning av tjänster och produkter online. Dock löper det en röd tråd mellan företagen och genom hela vårt samtal ­ visionen att göra e­handel bekymmersfri för både konsument och säljare.

“Vi har flyttat tre gånger på grund av att vi inte fått plats”

Båda företagen har vuxit snabbt. JS energi gick från en omsättning på 0 kr till 1,8 miljoner det första året i försäljning av reservdelar. I år förväntas JS Energi koncernen nå en omsättning på 13 miljoner och målet är att omsätta 20 miljoner nästa år. Antalet anställda har ökat parallellt och de är idag fem personer på JS Energi. Peter berättar att de flyttade in två personer på E­commerce Park i ett rum på 10 kvm:

Sedan dess har vi flyttat tre gånger på grund av att vi inte fått plats. Och hade E­commerce inte flyttat till HD­huset skulle vi behövt flytta ut.

Peter tycker även att det är passande att flytten går till just HD­huset. JS Energi digitaliserar en klassisk bransch och det gör även E­commerce. HD­huset representerar en klassisk distributionskedja som nu ersätts av en digitaliserad distributionsteknik. “Även om det inte var en uttänkt plan så blir det en talande metafor”, säger han.

Jag frågar om det finns en händelse som sammanfattar resan med bolagen och Peter avslutar samtalet med att berätta om hur han inspirerades av Helsingborg Maratons viktigaste budskap och hur deras filosofi är användbar även för deras verksamhet.

Jag träffade grundarna för två månader sedan och inspirerades av ett uttalande som de gjorde. De sa att “den riktiga vinnaren av Helsingborgs Maraton är inte den som passerar målsnöret först utan den som tar sig in sist, precis innan målgången stängs.” Vi delar den värderingen och det är så vi resonerar kring våra företag. Vi vill göra det lättare för den vanliga människan att nå sina mål och att ändra sina liv. E­handel ska inte endast vara en klubb för de tekniskt kunniga utan alla ska få chansen att hänga på och testa sina drömmar.

Vi på ehandelsparken tackar Calle Norling från BLUE Studios för denna fina intervju