Hoppa till innehåll

Introduktion

[vc_row][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text css=”.vc_custom_1528188340279{margin-bottom: 0px !important;}”]Introduktion
Dan Nilsson

Alla börjar någonstans. Det viktiga är att börja!

Varför är e-handel så bra?

  • E-handeln ökar 15-20% per år – vilket gör att din e-handel bör öka minst 15-20% om året om du gör saker rätt
  • Låga startkostnader och låga fasta kostnader i början
  • Superenkelt att starta e-handel
  • Låga overheadkostnader, dock istället mycket rörliga kostnader
  • Ett kontor och lager kan sälja till hela världen
  • Mätbarhet – allt inom e-handel går att mäta och analysera

 

Utmaningar

  • Dagens konkurrens för e-handlare är mycket hög vilket innebär ökade krav på att vara unik samt högre marknadsföringskostnader. Desto mer köp som flyttas till e-handeln – desto mer kunder måste bearbetas
  • De stora blir större vilket gör det svårt att hänga med i prisutvecklingen för små e-handlare -s vårt att få tillgång till lika bra avtal på frakt, betalningar och liknande. De stora har en längre tidshorisont och ofta djupa fickor att ösa resurser ur.
  • Utlandsköp
    -EU
    -Asien
  • Hårt jobb – Precis som alla andra branscher

 

Våga be om råd! Andra vill hjälpa! – E-handeln präglas av en sharing is caring attityd.

Det du stör dig på och vill hjälpa dig själv med är oftast saker som andra också stör sig på = en bra affärsidé!

Ambitionsnivå och mål är viktiga
Du bör tänka till kring om du vill driva din e-handelsverksamhet som ett tidsfördriv, en hobby, leva på det, bygga ett bolag, bli branschledande eller världsledande.

Man får lägga sig på precis vilken nivå man vill men det är viktigt att definiera vad man vill för att lägga sina förväntningar, ambitionsnivå och arbetsinsats rätt.

Konkretisera och skriv ner ditt mål och en siffra. Det spelar egentligen ingen roll om målet är helt off, bara det utvärderas och justeras tills nästa gång du ska sätta mål.

“Varför ska kunderna handla av mig och inte av någon annan?”
Fundera över vilken din USP (Unique Selling Point) är. Vad konkurrerar du med och varför ska kunderna välja dig?

  • Pris (CDON) – farligast att jobba med då du måste hänga med i konkurrenternas lägre priser vilket kan bli svårt om du inte är extremt effektiv eller stor så att du kan förhandla bättre.
  • Sortiment (Amazon)
  • Tekniska fördelar (integrationer, prenumerationer)
  • Service och upplevelse (Zappos – deras kundtjänst funkar helt annorlunda än andras – de betygsätts på tid de pratar med kunden. Ju längre desto bättre)
  • Nya affärsmodeller (Linas matkasse)
  • Ta nya saker till nätet (Funera, mat.se, furniturebox)

Lös kundernas problem, inte dina!
Alltför många ser sitt eget perspektiv och inte kundens.

Dags att börja med det praktiska – glöm inte – börja!!! Bara att köra igång! Ursäkter som: “jag kommer inte på ett bra namn”, “jag ska bara fixa den perfekta designen”, “jag måste lära mig bokföring”, “jag ska bara spara pengar för att kunna skeppa en container från Kina” ska du bara slå bort. Det bästa är att börja och sedan ta itu med de utmaningar som kommer när de kommer.

Mål de 30 första dagarna efter att du bestämt dig för att börja:

  • Vara live med butiken
  • Börja marknadsföra butiken
  • Få en kund som du inte känner

Om du fokuserar på detta så kommer du inte att fokusera på fel saker! Några andra mål än att skaffa kunder finns inte! Andra fokus tex förhandla fraktavtal ska inte vara fokus i början. Vem ska uppleva detta om du ej har kunder?

Den här modellen är ett bra mått på vad du ska prioritera:
Skärmavbild 2017-09-22 kl. 09.46.54

Viktigast av allt – Marknadsföring!
För att synas i bruset av andra e-handlare är det nödvändigt att lägga mycket resurser på marknadsföring – syns du inte så finns du inte!

  • Sökmotoroptimering (SEO) – det organiska söket. Baserar sig på en mängd faktorer
  • Sökmarknadsföring (SEM) – (Google Adwords och google shopping) – de översta länkningarna i en googlesökning som det står “annons” på. Dessa är köpta
  • Google shopping – google läser in ert sortiment och använder i prisjämförelser
  • Facebook (betald och icke-betald) – kan riktas in väldigt väl om du känner din målgrupp
  • Influencers (youtube, bloggare, instagram, facebook, snapchat)
  • Prisjämförelser (prisjakt, pricerunner) – pricerunner tar alltid betalt, prisjakt visar alltid dina produkter men om du betalar kan du mer styra innehållet

I all marknadsföring – hitta din målgrupp och ringa in den tight! Vilka är mina kunder och var finns dom? – Väl värt att lägga ner tid på att veta det.

Ha sociala medier – om du håller dom uppdaterade! Annars är det bättre att inte ha några alls. Bättre att satsa på få, men väl uppdaterade sociala medier, än att finnas överallt om du inte hinner med att uppdatera.

Dina befintliga kunder är viktigast!

  • Nyhetsbrev (getanewletter, mailchimp)
  • Retargeting (facebook och google) – dessa följer med dig överallt på nätet (de störiga annonserna som följer dig efter att du varit inne och kikat på en produkt 😉 )

Ingen går förbi e-handlar av en slump!

(Vi kommer grotta ner oss i marknadsföring vid nästa tillfälle)

Starta företag:

  • Registrera ditt företag på verksamt.se – tar dig max en timme
  • Välja bolagsform är det enda knepiga. Läs på lite om de olika bolagsformerna. Vi rekommenderar enskild firma eller aktiebolag.

Finansiering:
Sluta inte på ditt jobb eller utbildning direkt, fasa in e-handeln – se lön/bidragen som din finansiering i början!

Om du behöver satsa mer:

  • Banken
  • Vänner och familj – låna eller investera. Var dock vaksam på att starta/driva företag med vänner eller familj! Skriv avtal och se till att alla har samma förväntningar.
  • Almi
  • Ditt eget sparkapital
  • Sälj något
  • (Riskkapital och investerare) – går att lösa men kräver lite mer. Tex att du visat vad du kan i tidigare projekt
  • (Starta eget bidrag) – extra bidrag för att starta när du är i arbetslöshet

Hitta produkter och leverantörer:

  • Branschmässor – (för inredning, presentartiklar är Formex grym!)
  • Googla
  • Gå in i fysiska butiker – kolla varifrån produkterna distribueras på etiketten.
  • Parallellimport från EU – hitta konkurrenter inom EU som säljer samma varor
  • Följ branschsidor och bloggar
  • Grossist.se listar grossister i Sverige

Lager och lokal:

  • Undvik fasta kostnader så mycket du kan i början
  • Ha lagret i lägenheten
  • Ha en plats där du kan jobba fokuserat – det tuffaste med att vara e-handlare/entreprenör är att vara ensam. Kan vara guldvärt att ha kollegor/andra i branschen att jobba med och bolla med. Till exempel en skrivbordsplats på e-commerce park 🙂
  • Outsourca lagret eller skicka själv? – i början är inte detta en fråga. Det är först när din tid är 100% utnyttjad som är det relevant. När någon annan kan göra detta billigare än dig=när du kan göra mer lönsamma saker av din tid än att packa så är det dags att börja outsourca denna tjänst.  

Köpa in lager:

  • Köp hellre många olika produkter än en mängd samma – Så brett sortiment som möjligt kommer hjälpa din verksamhet! Högre sökbarhet på google, mindre lagerbindning, varje produkt är en marknadsföringskanal i sig.
  • Köp dock in 2 ex av varje produkt för att kunna tyda ett mönster – är någon produkt mer populär?
  • Testa nya produkter på blocket – kostar inget att lägga upp, du märker om efterfrågan finns. Fråga inte bland vänner eller familj, de är inte objektiva!

Plattform:

  • Gratis:
    -Begränsade funktioner och tar betalt för tilläggsfunktioner
    -Tictail.com
  • Hyrplattform:
    -Standardlösning med en månadsavgift
    -Quickbutik.com (från 159 kr i månaden)
    Gratis för alla tom 6 november, maila supporten och ange koden eskolan
  • Open source
    -Kostar din tid eller konsulttid men går att skräddarsy
    -Woocommerce.com
    -du måste vara intresserad av koda/programmera för att det ska vara värt
  • Gör ett informerat val! vilka funktioner behöver du, prisläge, recensioner, lätt att jobba med?

Betallösningar:

  • helhetslösningar (alla betalsätt i ett)
  • enkelt men dyrare avgift
  • Klarna checkout (ca 3-4% avgift) Klarna är dyrast men också mest använt och har högst konvertering (=när en besökare blir en kund)

Om du vill sätta ihop dina egna betalsätt – jobbigare och kräver mer administration, men har lägre avgift.

Kortbetalning och faktura måste du ha! Annars förlorar du kunder.
Direktbetalning, Swish och Paypal är bra att kunna erbjuda men är mer en bonus.

Strunta i postförskott, det används inte längre – (förutom i enstaka fall såsom om du tex ska sälja sexleksaker eller andra prylar som kan vara känsliga och där folk inte vill lämna ut sina personuppgifter).

Frakt:

  • Frimärken – manuellt arbete men är snabbast att komma igång med. Funkar faktiskt i början men är ingen hållbar lösning i längden. Men som sagt – det viktigaste i början är att komma igång.
  • Varubrev (Postnord) – Bra för låga värden och vikt till 1 kilo. Priserna börjar på ca 22 kr för 250 gr.
  • Paket (spårbara) – Bra för högre värden och vikter över 1 kilo
    -DHL service point
    -Postnord postpaket
    -Schenker privpak

När du jämför fraktpriser – tänk på att räkna in din arbetstid av frakthanteringen i kostnaden.

www.ehandel.se/edge – gratis för alla i e-handelsskolan. Maila edge@ehandel.se bara och ange kod “eskolan”.

En kombination av frimärken/varubrev/DHL är det de flesta använder i början.

Vad gör jag om jag kör fast?

  • Vänder dig till inkubatorn på E-commerce Park https://ecommercepark.se/inkubator
  • Öppen mottagning https://ecommercepark.se/oppen-mottagning
  • ehandel.se har ett forum som använts flitigt i många år. Här finns svar på många frågor.
  • Grupperna “Svensk e-handel” och “Skånska e-handelsnätverket” på facebook
  • Vänd dig till kollegor och konkurrenter
  • Nyföretagarcentrum i Helsingborg – bra för hjälp med företagandet, tex kring bokföringsfrågor.

Kollegor och konkurrenter är samma sak! Särskilt i e-handel. Sharing is caring! Alla har fått hjälp och alla är sugna på att ge tillbaka!

Dans lärdomar:

  • Lägg inte tid på saker som ej ger kunder
  • Försök inte göra saker perfekt
  • Gör mer – tänk mindre, fastna inte
  • Det är okej att göra misstag
  • Ta mer risk, men ta beräknad risk. Ta bara risker som du har råd att förlora.
  • Jobba hårt – det är när butiken är uppe som det riktiga jobbet börjar.

Ha roligt! Sätt upp ambtitioner och mål och belöna dig själv när du når dom!

Ger dig mig en kund? Nej? GÖR DET INTE!

Enda gången man får göra det är om man bockat av alla punkter på ens to-do-list som kan ge kunder.

Alla verksamheter hindras av rädslan för att misslyckas. Men man måste misslyckas för att våga fixa det.

Jobba med din egen verklighet som den är nu – när du kommer framåt kan du ta dom frågorna som dyker upp då.

Gå hem och starta din butik nu! http://quickbutik.com

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]