Att tänka nyskapande – tips från David Rowan

Hur skapar man innovativa lösningar som ger värde till kunden och är nyskapande på riktigt? Det kommer ständigt ut mängder av produkter som egentligen är helt värdelösa (en snabb googling av ”useless innovations” ger dig ett gott skratt) men att komma på något helt nytt som driver utvecklingen framåt, det är inte lätt.

När E-commerce Park var på DCongress föreläste David Rowan, före detta chefredaktör på Wired UK om hur företag kan arbeta för att bli mer innovativa. David menar att alla innovativa framsteg förändrar status quo på något sätt, det ruckar på det system och sanningar vi har idag. När nyskapande idéer presenteras kan det därför bli mycket obekvämt eftersom vi plötsligt ska göra saker på ett nytt sätt.

Här kommer Davids tips för er som vill bli mer nyskapande i era verksamheter.

1. Se din produkt som en tjänst
Om du säljer en tjänst erbjuder du mycket mer till din kund än om du ”bara” säljer en produkt. Du kan fortfarande sälja din produkt, men du ser du produkten från ett större perspektiv kan din verksamhet växa än mer.

Ett lysande exempel på detta är den anrika bokhandeln Heywood Hill i London som började gå dåligt för ett antal år sedan. De tänkte om och började erbjuda en exklusiv prenumerationstjänst där de väljer ut en bok till dig varje månad. De kan även sätta ihop hela bibliotek för personer som har lite pengar över. På så vis har de kunnat de fortsätta sälja sin produkt – böcker – men förpackade på ett helt nytt sätt.

2. Tillsammans är vi starkare
Bygg ett ekosystem av produkter och tjänster tillsammans med andra företag. På så vis kan ni hjälpa varandra framåt och ge kunden mer möjligheter, utan att själva behöva anställa fler personer eller betala för att utveckla fler produkter.

Intresserad av storskaliga och ideologiska exempel på detta? Kolla in Kaspar Korjus och E-Estonia!

3. Uppmuntra ditt team
Alla vill känna glädje och självbestämmanderätt i sitt jobb. Om du ger dina anställa autonomi och möjligheten att våga satsa på sina egna idéer kan det ge framsteg för hela företaget. Även om allt inte slutar i ett fantastiskt resultat (att misslyckas är en viktig del av att vara innovativ) kan det föda nya idéer och kommer framförallt lyfta personalen.

Ett ovanligt exempel på detta är hotellet Claridges i London som ville bygga ut, nedåt. Omständigheterna var svåra och det var svårt att hitta en firma att jobba tillsammans med. Tillslut fann de ett företag ägt av personalen som gick igång på idén och lyckades med hjälp av okonventionella metoder.

 

Kolla även in denna föreläsning av David Rowan för mer inspiration!