Hoppa till innehåll

Inköp och logistik

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Inköp och Logistik
Niklas Carlson, Northern Spirit

Entreprenörskap och företagande

  • Kunden i fokus
  • Var modig och våga ta risker
  • Kommunikation är viktigt!
  • Använd dig av tesen: Testa – omvärdera – testa – analysera
  • Våga säga nej om det inte känns bra
  • Vid tillväxt – våga anställa och ta hjälp av andra som är mer kompetenta än du

Inköp

  • Var börjar man? Utgå ifrån din affärsidé och fundera vilka kontakter du har som kan guida dig i inköpsprocessen. Hur har andra gjort och vilka leverantörer använder sig andra av? Inte fel att gå på branschmässor för att hitta inspiration och leverantörer där.
  • Ska du ha eget varumärke eller vara återförsäljare åt andra? Hur din inköpsprocess ser ut beror mycket på detta.
  • Bruttomarginal – sätter nivån för din budget och affärsmodell. Viktigt att ha koll på denna så du vet hur du ska prissätta dina produkter och budgetera för din verksamhet. Glöm inte att i den beräkningen ta med att du förmodligen inte kommer sälja allt till fullpris. Vissa grejer kommer du sälja på kampanjer eller på rea.

Tips! Kampanjer är effektiva i marknadsförings- och försäljningssyfte!

Tips! Abandoned court – övergiven kundkorg. 70-80% av alla e-handelskunder överger sina kundkorgar. Försök vända dessa till konverterade kunder genom att kontakta dem.

Hur förhandlar man med leverantörer?

  • Volym är kung i produktions/inköpssammanhang. Ju mer du köper desto bättre förhandlingsläge har du.
  • Är pris det viktigaste? Det är olika beroende på om du är i uppstartsfasen och behöver testa eller inte. Om du hållt på ett tag så vet du mer vad som fungerar och vad du kommer sälja av och kan därmed köpa in till ett passande pris och volym.
  • Betalvillkor – förskott eller efterskott? Kan du betala up front kan du oftast få ett bättre pris. Det är dock förenat med en risk, särskilt när du handlar med utlandet. Får du varorna i tid? Får du varorna överhuvudtaget? Är produkterna okej? etc.
  • Alternativ. Ställ leverantörer mot varandra när du förhandlar.
  • Väg in alla aspekter när du förhandlar – Kvalité, betalvillkor, pris, ledtid, tull etc.
  • Hur vet jag att jag får vad jag beställer? Det vet du inte när du beställer första gången. Beror mycket på vilket land du beställer ifrån. Ex. Kina är visserligen mycket billigare, men också mycket mer osäkert än att köpa från svenska tillverkare.
  • Hur mycket ska jag köpa in? Så lite som möjligt – iallafall i början när du inte vet vad som fungerar. På så sätt kan du byta leverantör snabbt om det inte fungerar.  
  • Learning by doing – använd din historik och följ upp dina resultat
  • Ju färre variabler – desto enklare inköpsprocess. Kläder och skor är komplexa produkter.

Tips! Företaget Nosto – till exempel för pop-ups på din hemsida. Jobbar med personalisering och segmentering av dina kunder.

Vad är en bra leverantör?

  • Rätt produkt i rätt tid!
  • Om möjligt – bygg relationer. Går det bra för dig så går det bra för leverantören!
  • Det är när saker går fel som relationen sätts på prov
  • Precis som i alla relationer så är det ett givande och tagande med leverantören

Tråkiga saker att tänka på

  • Skriv avtal där ni kommer överens om vilka rättigheter respektive skyldigheter ni har gentemot varandra
  • Skicka order över mail (inte över telefon!) så att det ni kommit överens om finns skriftligt någonstans.
  • Betala i möjligaste mån i efterskott!
  • Se över dina försäkringar – vad händer om godset skadas?
  • Tull – kolla tullverkets hemsida om vad som gäller. Olika beroende på vara och land.
  • Införelsemoms – ett nollsummespel. Som svenskt företag ska du inte betala moms på dina inköp utomlands.

 

Logistik

  • En viktig del av kundupplevelsen och kan användas som ett konkurrensmedel. Säljer du till exempel samma produkt som flera andra så kan snabb leverans vara avgörande för om dom väljer dig eller inte.
  • Vanligaste frågan till Northern Spirits kundservice – var är mitt paket? Kommunikation, kundservice och tydlighet är väldigt viktigt.
  • Om du är nystartad – Välj ett enkelt fraktalternativ och utveckla senare. I början kommer inte detta att vara kritiskt.
  • Postnord får mycket skäll men fungerar ändå relativt bra med tanke på det låga priset de erbjuder. Varubrev är en mycket bra lösning i början och för lättare paket.
  • Paket över 1 kg fungerar att skicka med Schenker, DHL, Bring. Håll också utkik efter nya lösningar – det händer mycket inom logistikvärlden.
  • Hitta ett sätt som fungerar bra för dig och dina kunder!
  • Det är alltid bättre att börja med att lägga på frakt och returavgift till dina kunder och sedan ta bort den om du märker att du har marginaler för det. Mycket enklare än att lägga till en sådan avgift i efterhand. Dessutom är Fri Frakt kampanjer ofta mycket effektiva!

Utomlands

  • Lokala aktörer skiljer sig väldigt mycket åt – försök att läsa in dig på vilka lokala lösningar som finns
  • Posten skickar även utomlands
  • UPS (Access points)
  • Schenker
  • DHL
  • Även här kommer andra lösningar

Returer

  • Vissa e-handelsföretag har så mycket som 50-80% returer! Det är en tråkig process och kostnad och det lönar sig att försöka dra ner så mycket som möjligt på dessa. Det kan göras till exempel genom att se till att det finns bra storlekstabeller på din hemsida.
  • Gör det enkelt för kunden och försök vända den tråkiga returupplevelsen till en positiv sådan. Att överträffa förväntningarna i en sådan situation är ett bra sätt att skapa lojala kunder.

UNIFAUN

  • Ett företag som samlar alla fraktbolag under ett paraply
  • Går att koppla till dina affärssystem och din plattform

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]